איך לתכנן בניין שיתאים לתקנות האש בישראל

באשר לשאלה, כיצד לתכנן בניין שיתאים לתקנות האש בישראל – יש להצטייד בידע מקצועי ומעשי. בין אם מדובר על תכנון הבניין ברמה הבסיסית והמבנית ביותר ובין אם מדובר על תוספות נוספות שניתן לקשט את הבניין כדי לאבזר אותו ולאפשר לו לעמוד בתקני בטיחות אש. כתבה זו תכסה מאפיינים ברמת תכנון המבנה וברמת הציוד הנדרש כדי לצייד בניין כהלכה.

 

תכנון מבנה בהתאם לתקינה

כאמור, ניתן לתכנן מבנה מלכתחילה כדי להתאים לתקנות האש בישראל. ישנן דעות שכדאי להתחיל ספציפית מהבסיס ולהתקדם משם. הבסיס יכול לכלול יציאות, מסדרונים ומעברים. כאשר השאלות שעולות הן מה אורך היצירות, המסדרונים? מה רוחבם? האם יוכלו לשמש כמעברי מילוט מהימנים? כך שחלק מהסיפור זה לוודא שיש נתיבי מילוט מספקים ושיש פתחי מילוט הולמים.

יש לא מעט הנחיות והן נוגעות לאוורור עשן, עמידות אש, מוצא בטוח, בטיחות בבניין, מקדם תפוסה וכן הלאה נושאים. כדי להכיר אותן ניתן לקרוא ספרים שלמים בנושא שיכולים להגיע גם לעשרות אלפי מילה. במאמר זה נסתפק בנקודות קצרות ופשוטות שיכולות לתת חלקים מסוימים מהתמונה המלאה.

 

מאפיינים ותקנות הקשורות לבטיחות אש

כשמדברים על בטיחות אש, ניתן להזכיר את רוחב המסדרונים, היתכנותה של דרך מוצא בטוח ושל מחסה. בטיחות אש מדברת גם על הימצאותו של אגף אש ודלת אש, שמהווים חלק מהתקינה. אגף אש, הוא חלק ממשי בבניין המופרד משאר חלקיו על ידי שימוש באלמנטים עמידים באש, ברמה המתאימה לתקינה. כלומר, ברמת תכנון המבנה, יש לכלול חלקים אליהם אנשים יוכלו "להימלט", או למצוא מקום בטוח במקרה של אש, דליקה ושריפה. התקינה מגדירה אילו אלמנטים יכולים להתאים ובאיזו מידה עליהם להיות עמידים באש.

 

דלתות אש במבנה

נוסף על כך מבנה צריך להכיל דלת אש, שהיא למעשה דלת שיש לה אפשרות להחזיק מעמד ולהיות עמידה בפני אש למשך זמן מסוים. על דלת זאת להתאים לתקן הישראל (ת"י 1212). בנוסף, תכנון המבנה יכלול דלת יציאה חיצונית, שהיא דלת שיש להתקין בקיר החיצוני דרכה ניתן לצאת אל האזור שמחוץ לבניין ודרכו גם אל הרחוב.

 

חשיבותו של ציוד כיבוי אש בבניינים, מפעלים, מבנים ציבוריים (וכן הלאה)

אם זה נשמע די טכני, אז אין פלא – כי זה מאוד טכני. התקינות יכולות להשתנות מעת לעת וחשוב להכיר אותן באם באמת מתכננים בניין. כך או כך, כל הכתוב כאן הוא להתרשמות בלבד ולא מהווה מפת דרכים אמיתית לתכנון בניין בהתאם לתקנות אש במדינת ישראל. מנגד יש דברים שניתן לעשות כבר היום כדי לאפשר לבניין לעמוד "קצת יותר" בתקנות האש, והם קשורים לרכישת ציוד לכיבוי אש.

 

יתרונות בהחזקת ציוד כיבוי אש

ציוד כיבוי אש נהנה משתי רמות של השפעה: ראשית, הוא אכן יכול להיות שימושי. כך שמי שמחליט לרכוש אותו ולשמור אותו בהישג יד בבית העסק או בבית הפרטי יכול לאפשר שכבה נוספת של הגנה ותמיכה. שנית, הימצאותו של ציוד כיבוי אש יכולה להוסיף התאמה ועמידה בתקני האש באם תקנים מסוימים דורשים ציוד ספציפי שניתן לרכוש ולשמור בהישג יד כמפורט בתקינה.

 

מטף לכיבוי אש

ואכן, מי שמכיר את תנאי החוק יכול לבדוק איזה ציוד אש מתבקש להחזיק בהישג יד. לא כל ציוד כיבוי אש הוא אכן נדרש וניתן לעיין בתקנות כדי לוודא שהציוד הקיום במלאי מתאים, או הציוד שרוצים לרכוש עבור בניין נתון – מתאים גם כן. לפי החוק, כל מבנה ציבורי, בניין משרדים, בניין מגורים ומפעל (וכן הלאה סוגי מבנים) מתבקש לעמוד בדרישות מינימום הקשורות לתקנות בטיחות כמפורט בחוק. חלק מהדרישות הללו כוללות את הימצאותו של ציוד לכיבוי אש כספרינקלים לכיבוי אש, מערכות לגילוי אש ועשן, מטף לכיבוי אש וכן הלאה. ניתן להתייעץ עם בעל מקצוע כדי לזהות איזה סוג ציוד יכול להתאים.

מטף כיבוי אש

יציאת חירום
מה היה לנו עד כה?
איך לבחור עו"ד צבאי מקצועי

שירות צבאי טומן בחובו אתגרים רבים, ביניהם גם התמודדות עם הליכים משפטיים. בין אם מדובר בעבירה פלילית, עתירה מנהלית או הליכים משמעתיים, חשוב להיעזר בשירותיו

קרא עוד »
ניהול מלאי חומרה ותוכנה

המחשב הוא המצאה מופלאה, שמאפשרת לאנושות לבצע פעולות שבעבר נחשבו לדמיוניות. עם זאת, גם למחשב יש גבולות הנוגעים לכמות המידע והתוכן שהוא יכול להכיל, לכן

קרא עוד »