הכירו את תקן 5281 לבנייה ירוקה

כחלק ממגמה עולמית ההולכת וצוברת תאוצה של סגנון בניה בר קיימא נקבע תקן ישראלי לבנייה ירוקה ת"י 5281. תקן זה קובע את הפרמטרים לבנייה ירוקה בחלוקה ל-9 תחומים עיקריים בעבורם נקבעו מדדים לאבחנה מהי בניה ירוקה.

תקן בנייה ירוקה נועד להערכת וצמצום הפגיעה כתוצאה מסגנון בניה מתכלה ומזהם באמצעותו (ישירות ובעקיפין) נפלטים גזי חממה ונגרמים נזקים אקלימיים שונים. הכירו את התקן לבניה ירוקה על תת נושאיו המסייע בהגנת סביבת פיתוח ועבודות בניה וכן סביבת מבנים קיימים.

 

התייחסות תקן בנייה ירוקה לסוגי המבנים הקיימים

תקן בניה ירוקה נועד לצמצם השפעות בניה שליליות וכן השלכות בלתי חיוביות של שימוש במבנים. התקן מתייחס לסוגי המבנים השונים השכיחים בישראל לרבות: בנייני מגורים, בנייני משרדים, מוסדות בריאות, בתי מלון, מוסדות חינוך, מרכזי מסחר, מבני תעשייה ומבני גרעין ומעטפת.

בכל חלק בתקן מוגשים בפירוט הפרמטרים הנדרשים להגדרת סוגי המבנים השונים כעומדים בתקן בניה ירוקה.

 

באילו תחומים עוסק תקן בניה ירוקה?

תקן בניה ירוקה מאפשר צבירת נקודות לפי עמידה בתנאי סף שונים המחולקים לפי נושאים:

  • אנרגיה.
  • קרקע.
  • מים.
  • חומרים.
  • בריאות ורווחה.
  • פסולת
  • תחבורה.
  • ניהול.
  • חדשנות.

 

התקן עוסק הן בבנייה חדשה והן בשיפוץ מבנים קיימים.

תקנות בנייה ירוקה נחתמו ופורסמו באוגוסט 2020, ובמרס 2022 תקנות תכנון ובנייה ברת קיימה עתידות להיכנס לתוקף.

 

בנייה ירוקה כבר עכשיו

תקן 5281 עוד לא נכנס לתוקפו אולם מערכת התכנון כבר עכשיו חתמה על מאות תוכניות בהן בניה לפי תקן בניה ירוקה מהווה תנאי מחייב. כתוצאה מכך עוד לפני שהתקנות תיכנסנה לתוקפן יושלמו פרויקטים של בניה ירוקה בכל רחבי הארץ.

בנייתן של אלפי דירות ויחידות דיור הושלמה עד כה בכל בארץ וכן מאות אלפי מטרים רבועים למטרות מסחר, משרדים ומבנים ציבוריים – אף הם עומדים בתקנות הבניה הירוקה.

למידע נוסף היכנסו לאתר: www.e-g80.com לקבלת מידע אמין מאת מומחים לתקן 5281.

 

מדריכי בניה ירוקה

כדי להחיל את התקן החדש ולהטמיע את תקנות הבניה הירוקה נוסחו מדריכים כתובים המפרטים מידע רלוונטי וכוללים הסברים מדויקים ליישום עקרונות הבניה הירוקה בפועל.

המועצה הישראלית לבניה ירוקה חילקה את החומר לשני סוגי מדריכים: המדריך הכללי והמדריך הטכני.

 

מדריך כללי לבניה ירוקה

מדריך זה כולל פירוט לאופן השימוש בתקן בניה ירוקה, בו מפורט הסבר בנוגע למבנה התקן, תקציר סעיפי כל פרק במדריך, הסבר על צורת דירוג המבנים, מתודולוגיה ותנאי סף.

 

מדריך טכני לבניה ירוקה 

מדריך זה נועד לשמש בפועל אדריכלים, מתכנני פרויקטים ומנהלי פרויקטים. באמצעותו יכולים אנשי המקצוע להביא את יישום כללי התקן בשטח.

במדריך דרכים לביצוע דרישות התקן וכן הרחבה על מאפייני התקן, חשיבותו הסביבתית של התקן תקנים ומסמכים שונים, הגדרות ומושגי יסוד בבניה ירוקה וכן החישובים הנדרשים.

 

תקן בניה ירוקה  – שמירה על קיימות

תקן בניה ירוקה הוא חלק ממהפכה עולמית לשינוי תהליכי בניה ושיפוץ מבנים תוך שמירה על עקרונות אקלימיים ואדריכליים לעבר עולם של בניה ברת קיימא.

פועלים
פועלים

 

בית פרטי
מה היה לנו עד כה?
איך לבחור עו"ד צבאי מקצועי

שירות צבאי טומן בחובו אתגרים רבים, ביניהם גם התמודדות עם הליכים משפטיים. בין אם מדובר בעבירה פלילית, עתירה מנהלית או הליכים משמעתיים, חשוב להיעזר בשירותיו

קרא עוד »
ניהול מלאי חומרה ותוכנה

המחשב הוא המצאה מופלאה, שמאפשרת לאנושות לבצע פעולות שבעבר נחשבו לדמיוניות. עם זאת, גם למחשב יש גבולות הנוגעים לכמות המידע והתוכן שהוא יכול להכיל, לכן

קרא עוד »