לא עלינו – הכול על אובדן כושר עבודה

המונח אובדן כושר עבודה משמש לתיאור אדם שבשל מחלה או תאונה איבד באופן חלקי או מלא את היכולת להתפרנס מעבודתו הקודמת. אובדן הכושר יכול להיות זמני או קבוע והוא יכול להתייחס לאובדן היכולת להתפרנס מכל עבודה עקב פגיעה רפואית קשה או לאובדן היכולת להתפרנס רק במקצוע הספציפי בו עבד קודם עקב מאפייני הפגיעה. על אובדן כושר עבודה בהרחבה במאמר זה.

 

קצבה מביטוח לאומי

בישראל יש ביטוח ציבורי לאובדן כושר עבודה מהביטוח הלאומי וביטוח פרטי הן באמצעות חברות הפנסיה וביטוחי המנהלים והן דרך פוליסות ביטוח פרטיות. הזכאות לביטוח אובדן כושר עבודה מביטוח לאומי כוללת את מרבית האוכלוסייה בישראל והביטוח הלאומי יעניק קצבה בהתאם לדרגת אי הכושר של המבוטח.

אחוזי דרגת אי כושר עבודה ייקבעו על ידי פקיד התביעות של הביטוח הלאומי ובמידה ולמבוטח נקבע דרגת אובדן של מתחת ל- 50%  הוא לא יהיה זכאי לקבצה. למידע נוסף בנושא ניתן לפנות לשירותי עו"ד יואב רונקין המתמחה בתחום.

 

רכיב פנסיוני

כל עובד הן שכיר והן עצמאי נדרשים להפקיד הפרשות לקרן הפנסיה או ביטוח מנהלים בהתאם לחוק. בחיסכון הפנסיוני נכלל רכיב ביטוחי של אובדן כושר עבודה למצב בו העובד לא יוכל להפריש יותר כספים לקרן בשל אובדן הכושר. גובה הכיסוי משתנה בהתאם להסכם בין העמית לחברת הפנסיה ולרוב מדובר בסדר גודל של 25% לפחות

מי שכושר עבודתו נפגע בשיעור של 25% ויותר יהיה זכאי לקבל סכום יחסי אשר נגזר משכרו הממוצע, או בשנה שלפני אובדן כושר העבודה או ב-3 החודשים האחרונים, הגבוה מבניהם. תקרת גובה הפיצוי מטעם הרכיב הפנסיוני לאובדן כושר עבודה נקבע ל- 75%, על מנת שלא לעודד הימנעות מכוונת מחזרה לעבודה.

 

תביעת קרן הפנסיה

על מנת לקבל את הפיצוי, העמית צריך להגיש תביעה לפנסיית נכות וקרן הפנסיה תזמן את התובע לוועדה רפואית מטעמה על מנת שזו תקבע את מידת אובדן הכושר של העמית קרן. גם במידה והמוסד לביטוח לאומי הכיר במצבו של התובע כמזכה לקצבת אובדן כושר עבודה הוא עדיין יידרש  לעבור את בחינת הוועדה הרפואית של קרן הפנסיה על מנת לקבל את הפיצוי ממנה.

 

ביטוח פרטי שרכש העובד

כל עובד יכול לרכוש באופן עצמאי פוליסות ביטוח הכוללות כיסוי לאובדן כושר עבודה, הן עקב פטירת המבוטח והן למקרה של תאונה או מחלה. במסגרת הפוליסה מגדירים את מאפייני העבודה לרבות הענף, ההשכלה וכן הלאה והכיסוי בפוליסה נועד לספק תחליף למשכורת החודשית לאחר האירוע הביטוחי.

 

סיכום אובדן כושר עבודה

לסיכום הנושא, אובדן כושר עבודה הוא מצב בו אדם מאבד את יכולתו לעבוד כתוצאה מתאונה או מחלה. אובדן הכושר יכול להיות חלקי או מלא ובאופן זמני או קבוע. ישנם שלושה גופים מהם ניתן לרוב לתבוע פיצויים לאחר אובדן הכושר, הביטוח הלאומי, קרן הפנסיה וחברת הביטוח במידה וקיימת פוליסה רלוונטית. מומלץ להיעזר בעורך דין לשם מיצוי הזכויות מכלל הגופים.

פטיש

 

אנשי משפט
מה היה לנו עד כה?
איך לבחור עו"ד צבאי מקצועי

שירות צבאי טומן בחובו אתגרים רבים, ביניהם גם התמודדות עם הליכים משפטיים. בין אם מדובר בעבירה פלילית, עתירה מנהלית או הליכים משמעתיים, חשוב להיעזר בשירותיו

קרא עוד »
ניהול מלאי חומרה ותוכנה

המחשב הוא המצאה מופלאה, שמאפשרת לאנושות לבצע פעולות שבעבר נחשבו לדמיוניות. עם זאת, גם למחשב יש גבולות הנוגעים לכמות המידע והתוכן שהוא יכול להכיל, לכן

קרא עוד »